Informatie over BBL Opleidingen

BBL staat voor Beroeps Begeleidende Leerweg. Als je een BBL-opleiding volgt, leer je een vak én verdien je direct een goed salaris.

Want je werkt namelijk 4 dagen bij een leerbedrijf en gaat 1 dag in de week naar school. Klinkt goed toch? Leren, geld verdienen én een baangarantie, want Nederland zit te springen om mbo’ers!

Beroeps Begeleidende Leerweg (BBL)

Bij een BBL-opleiding combineer je leren en werken. Dat betekent dat je meestal 1 dag per week naar school gaat en 4 dagen per week gaat werken bij een leerbedrijf in de sector waar jij voor gekozen hebt.

Praktijkopleiding

De studenten van een BBL-opleiding volgen hun praktijkopleiding bij een erkend leerbedrijf. Erkende leerbedrijven zijn bedrijven die een BBL-leerling goed kunnen begeleiden op zijn/haar werkplek, zodat de student zich kan ontwikkelen tot een goede vakman/-vrouw. Uiteraard moet het ook een veilige werkplek zijn. Erkende leerbedrijven moeten dus aan bepaalde eisen voldoen.

Meer informatie over (erkende) leerbedrijven en vacatures voor leerbanen vind je onder Leerbedrijven

Opleidingen Ondergrondse Infratechniek

Naast de praktijkcomponent krijg je ook te maken met een theoretisch gedeelte en generieke vakken (Nederlands, rekenen en loopbaan- en burgerschap. Hiervoor ga je dus 1 dag per week naar een opleider.

Theoretische scholing

Een ROC (Regionaal Opleidings Centrum) of een commerciële opleider biedt verschillende soorten mbo-opleidingen aan, vaak op meerdere plaatsen in een regio.

Voor Mbo-opleidingen Ondergrondse Infratechniek kun je kiezen uit de volgende vakgebieden:

Nieuwe partners?

ROC’s of commerciële instellingen die willen starten met een opleiding Infratechniek, kunnen zich aansluiten bij Stichting BLEI.